مطالب :‌ ‌‌
/ ثبت نام
admin 366 روز پیش
بازدید 262 بدون دیدگاه

انتخاب فیبر نوری سینگل مد و یا مالتی مد

انتخاب فیبر نوری سینگل مد و یا مالتی مد، در زمان برنامه ریزی جهت ساخت یک شبکه فیبر نوری ، اولین تصمیمی که با آن مواجه می شوید انتخاب میان فیبر نوری سینگل مد و فیبر نوری مالتی مد می باشد. جهت انجام انتخاب مناسب و درست ، بهتر است درک کلی از فیبر نوری سینگل مد و فیبر نوری مالتی مد داشته باشیم.

فیبر نوری سینگل مد (تک حالته)

به طور کلی ، فیبر های نوری سینگل مد دارای یک هسته کوچک (کمتر از 10µm میکرومتر یا میکرون ) هستند که میتواند تنها یک حالت یا یک پرتو نور با طول موج 1310 یا 1550 نانومتر(nm) را انتقال دهد. به همین دلیل ، وقتی نور در طول هسته فیبر نوری سینگل مد حرکت می نماید ، انعکاس(بازتاب) کمی ایجاد می شود. کوچکی هسته فیبر سینگل مد افت فیبر نوری را کاهش می دهد و باعث می شود سیگنال بتواند مسافت طولانی تری را طی نماید. بنابراین از فیبر نوری سینگل مد معمولاً در راه اندازی شبکه های پهن باند استفاده می شود.

فیبر نوری مالتی مد (چند حالته)

فیبر های نوری مالتی مد دارای هسته های بزرگتری ( 62.5µm یا 50µm ) هستند که بسیاری از حالت های نور را به طور همزمان هدایت می نمایند ، به این معنی که داده های بیشتری می توانند به طور هم زمان از هسته فیبر نوری مالتی مد عبور نمایند. این امر باعث انعکاس نور بیشتر و میزان شکست و افت بیشتر نیز می شود و کیفیت سیگنال را در فواصل طولانی کاهش می دهد. به طور کلی ، از فیبرهای نوری مالتی مد در شبکه های با مسافت کوتاه تر استفاده می شود.

انتخاب فیبر نوری سینگل مد و یا مالتی مد

همانطور که در این مقاله ذکر شد ، ساختار داخلی فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد با یکدیگر متفاوت است، این امر باعث ایجاد تفاوت های زیر می شود:

تفاوت شاخص شکست نور

شاخص شکست نور در فیبر نوری سینگل مد و فیبر نوری مالتی مد کاملاً متفاوت می باشد. فیبر نوری مالتی مد دارای دو نوع شاخص شکست نور از جمله شاخص مرحله ای و شاخص درجه بندی شده می باشد ، در حالی که فیبر نوری سینگل مد فقط شاخص مرحله ای را شامل می شود. شاخص شکست نور در فیبر نوری سینگل مد کم تر از فیبر نوری مالتی مد کاهش می یابد.

تفاوت منبع نوری سینگل مد و مالتی مد

محاسبه افت شبکه فیبر نوری

تجهیزات انتقال نور در فیبر نوری سینگل مد بر پایه دیود های لیزری و تراز دقیق جهت تزریق نور به فیبر بهره می برند. در حالی که در فیبر نوری مالتی مد معمولاً تجهیزات انتقال سیگنال نوری مبتنی بر فناوری LED در مسافت های کوتاه طراحی شده اند. علاوه بر این ، کانکتور های سینگل مد که برای فیبرهای نوری تک حالته استفاده می شوند ، نیاز به تراز دقیق تری نسبت به کانکتور های مالتی مد دارند.

تفاوت هزینه فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد

تفاوت فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد

سیستم های کابل فیبر نوری سینگل مد از نظر نگهداری پر هزینه می باشند، گرچه هزینه خرید کابل فیبر نوری سینگل مد ارزان تر از کابل فیبر نوری مالتی مد در بازار است. این امر به این دلیل است که کابل فیبر نوری سینگل مد بر هزینه کل سیستم شبکه غالب می باشد. به عنوان مثال ، فرستنده و گیرنده های سینگل مد با توجه به سرعت داده 1,5 تا 4 و یا 5 برابر بیشتر از transceiver مالتی مد هزینه دارند.
علاوه بر این ، گیرنده های مالتی مد نسبت به گیرنده های سینگل مد انرژی کمتری مصرف می نمایند. در یک مرکز داده بزرگ با هزاران لینک ، یک راه حل کابل کشی فیبر مالتی مد می تواند باعث صرفه جویی در هزینه transceiver های فیبر نوری و انرژی و کاهش عملکرد سیستم خنک کننده گردد.

هنگام انتخاب فیبرنوری سینگل مد یا فیبر نوری مالتی مد ، مهمترین نکته ای که باید در نظر بگیرید فاصله شبکه می باشد. در یک دیتا سنتر، معمولاً فیبر نوری مالتی مد مورد استفاده قرار می گیرد (البته دیتا سنتر های فوق پیشرفته و پر سرعت تنها از فیبر نوری سیتگل مد بهره می برند)،‌فیبر مالتی مد می تواند مسافت های بین 300 تا 400 متر را پشتیبانی نماید. اگر تجهیزات شبکه شما در مسافت های طولانی نسبت به یکدیگر واقع شده اند یا لینک مسافت طولانی تری را باید پشتیبانی نماید، فیبر نوری سینگل مد گزینه مناسب است و می تواند مسافت های 10 کیلومتر ، 40 کیلومتر ، 80 کیلومتر و مسافت های طولانی تر را نیز پشتیبانی نماید. شما فقط باید از فاصله نوری مناسب جهت مسافت مورد نیاز استفاده نمایید و در نظر داشته باشید که ، قیمتها نیز بر همین اساس افزایش می یابد. هزینه های انتقال فیبر نوری مالتی مد ، از جمله فرستنده و گیرنده ، در محدوده 500 تا 800 دلار باشد. سیستم های انتقال که جهت استفاده در فیبرهای سینگل مد طراحی شده اند ، معمولاً بیش از 1000 دلار هزینه خواهند داشت.

نکته: فیبر نوری سینگل مد و فیبر نوری مالتی مد با یکدیگر سازگار نیستند. شما نمی توانید فیبر نوری مالتی مد و سینگل مد را باهم ادغام نمایید. همچنین ساختار شیشه ای آنها( هسته و روکش) نیز متفاوت است.

نتیجه گیری

به طور کلی ، فیبر نوری مالتی مد در شبکه های مرکز داده تا مسافت های 550 متر مقرون به صرفه تر می باشد. فیبر نوری سینگل مد برای مسافت های بیش از 550 متر مناسب تر است. البته انتخاب بین سینگل و مالتی در مسافت به میزان پهنای باند و ضریب عبور داده نیز بستگی دارد. علاوه بر مسافت انتقال ، هزینه کلی نیز باید در نظر گرفته شود. انتخاب فیبر نوری سینگل مد یا فیبر نوری مالتی مد ، با توجه به شبکه های شما هوشمندانه ترین انتخاب می باشد. امروزه روشی برای کابل کشی سینگل مد وجود دارد. بسیاری از مراکز داده و ارائه دهندگان فقط کابل کشی های سینگل مد را برای نصب های جدید انجام می دهند.

 

کابل فیبر نوری استاندارد:

https://docs.msp-ict.com/Fiber-optic-cable-fa.html

تقسیم بندی کابل های فیبر نوری :

https://article.msp-ict.com/دسته-بندی-کابل-فیبر-نوری-بر-اساس-استاند/

راهنمای انتخاب کابل فیبر نوری مناسب:

https://article.msp-ict.com/راهنمای-انتخاب-کابل-فیبر-نوری-مناسب/

راهنمای کابل فیبر نوری سینگل مد:

https://article.msp-ict.com/راهنمای-کامل-فیبر-نوری-سینگل-مد-تک-حال/

راهنمای کابل فیبر نوری مالتی مد:

https://article.msp-ict.com/راهنمای-کامل-فیبر-نوری-مالتی-مد/

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه